pip – gruppmoment

Ny startsida Forum Momentträning pip – gruppmoment

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Ammie
      Deltagare

Hur tänker ni kring pip under platsliggning?
      Hur ska man hantera en hund som piper dels på belöningsförväntan men även pga att jag går ifrån alltså ngn slags separationsångest. Hunden är även orolig under passivitet när jag lämnar. Det hjälper inte med hakan i backen eller godis precis framför. Pipet kommer ändå.

Maria Brandel
      Keymaster

Har du provat att jobba med omvänt lockande? Vid ljud använder jag samma princip som om hunden försöker ta, det vill säga jag har öppen hand med godis när hunden är tyst och stänger den så fort det kommer ljud. Ofta får man hålla på ett tag innan hunden förstår principen. När den gör det börjar jag successivt att flytta mig ifrån hunden samtidigt som jag använder det omvända lockandet. Utmaningen sedan är att vara 100% konsekvent och att gradvis jobba bort hjälpen. Det måste gå på en hel del känsla då pip många gånger har med dagsform att göra.
      En annan variant är att är att skifta hundens tanke genom att lägga något som du gjort men kanske en burk och exprimentera lite var den bör ligga. Även där börja med extremt korta bitar.
      Jag skulle definitivt börja med omvänt lockande eftersom det enligt min erfarenhet brukar funka bäst!

Visar 1 svarstråd
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.