Hunden pipar när man börjar backa…

Ny startsida Forum Nya lydnadsmomenten Hunden pipar när man börjar backa…

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Sari Kärnä
      Deltagare

Hej,

jag har en liten problem. Min hund (Stikkan, 2,5 år bc) tycker att använda ljud ibland… I början av backandet kommer det då och då lite pipande (jag tor att hunden är lite osäkert i denna momenten). Vad skulle jag göra då? Den samma problemen kommer också då och då när jag skicka hunden till konen (klass III) eller gör apportering i klass II (var man gör lite frittfjöld och sen stå och efter det skicka hunden att apportera). Och ibland om hunden är hett i början av frittfjöld kommer också lite pipande. Jag tycker att hunden är inte osäkert i denna momenter, jag tror att hunden är lite för hetsig då. Och när hunden måste vänta förr att apportera eller springa till konen då kommer ljud ibland. Jag är lite bekymrad om det… Tack för svaret i förväg!!

MVH, Sari och Stikkan

Maria Brandel
      Keymaster

Just när det gäller backande tänker jag att det är viktigt att hunden inte får för mycket förväntan på aktivitet-då blir risken för ljud stor. Starta övningen med omvänt lockande, belöna övningen med omvänt lockande och om hunden känns het kommer huvuddelen av passet att bestå av att hunden mest får stå stilla.För att skapa mer förväntan på lugn. Försök att få hunden i rätt läge innan du startar och gör få upprepningar. Samma tanke på fritt följ. På utskick kan det vara en bra ide att ha föremål placerade bakom och på sidan av dig så hunden inte alltid vet vad den ska göra-utan måste fokusera på rätt kommando för att få gå! massa lycka till med träningen!

Sari Kärnä
      Deltagare

Tack Maria!!!

Visar 2 svarstrådar
  • Forumet ”Nya lydnadsmomenten” är stängt för nya ämnen och svar.