Släpp

Ny startsida Forum Grundträning Släpp

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Kerstin
      Deltagare

Vet inte riktigt vad som är tänkt att diskutera i dessa forum men jag kör med en fråga så får jag se om det är tanken eller inte…. Jag har alltid haft svårt att få till ett släppande på min hund. Som valp tyckte hon inte om godis och ville med andra ord inte släppa leksaken mot en tråkig godis (jag testade alla typer av godis). Efter mycket träning har jag nu fått henne att tycka om godis. Vi kan idag byta mellan leksaker och byta leksak mot godis. Men jag har svårt att få henne att släppa på kommando. Ser hon inte leksak eller godis släpper hon inte. Tja jag undrar om någon har tips och idéer.

Annika
      Deltagare

Hej,
      Om hunden kan byta mellan två leksaker så säg ditt kommando (yes,japp eller vad du nu har..) precis då du ser att hon är på väg att byta till andra leksaken…upprepa,upprepa.
      På din andra fråga att hon inte släpper om hon inte ser leksak/godis så lär in ett tack/loss kommando.. lär hunden att lämna i din utsträckta hand t.ex.

Maria Brandel
      Keymaster

Ja, bytesleken är eb bra grund för släppandet, om du tränar det tillräckligt mycket brukar hunden till slut reagera med reptilhjärnan och släppa direkt på JAAAA. Du kan ochså börja träna loss kommandot med godis och leksak framme och säga ditt loss kommando i samma sekund som hunden byter. Det måste du göra rätt många gånger innan det sitter. Du strärker detta ytterligare genom att ge riktigt mycket aktivitet när hunden släpper så den får en känsla av att släppa är värdefullt!

Visar 2 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.