Piper i transporter

Ny startsida Forum Tävlingsträning Piper i transporter

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Mimmi
      Deltagare

Hej. Vad gör jag om min hund börjar ljuda under transporten? Avbryter jag då och provar igen eller? Jag får även ljud i stegförflyttningarna. Har även sett att det är just där som många har problem med ljud..

Maria Brandel
      Keymaster

Innan jag svarar skulle jag villa ställa en fråga: Om du tränar transporter utan att göra moment-piper hunden då? Eller under fritt följ (förutom stegförflyttningar då)

Mimmi
        Deltagare

Jag har försökt klura i vilka sammanhang pipet uppkommer lättast. Jag upplever att ju längre tid jag tränar i ett svep utan paus (dock med belöningar) ju hetare blir hunden och pip kommer. Så gör jag ett långt fritt följ är det större sannolikhet för ljud än om jag gör ett väldigt kort sen går och pausar..

Maria Brandel
      Keymaster

Tack- det låter som din hund kanske piper när förväntningar på belöning blir för stora. Försök att under en period variera var du belönar och försök undvika att belöna i slutet på ett moment(belöna mitt i, i transport eller när du ställt upp för nästa). Sedan kan det vara ide att se över vad du gör tävlingsmässigt när ett moment är slut-kanske den ritualen behöver ses över? Skulle även försöka belöna transporterna lugnt tillexempel med omvänt lockande(detsamma gäller för stegförflyttningar, där jag belönar heta hundar mest i stadga istället för i rörelser)
      Så om han piper avbryt lugnt, ta en paus-gör en ny plan med hjälp av ovanstående!

Visar 2 svarstrådar
  • Forumet ”Tävlingsträning” är stängt för nya ämnen och svar.