Frågor – vittringsapportering

Ny startsida Forum Momentträning Frågor – vittringsapportering

Visar 5 svarstrådar
  • Författare
      Karin Lehrman
      Deltagare

Jätteintressant o matnyttigt avsnitt för mig 🙂

* Punkt 5 i första avsnittet, har den fallit bort eller är det felnumrerat?

* ”Mixa gripa med att leta så att hunden blir säkrare på att växla mellan apportering och sök” Hur menar ni att den övningen ska se ut?

* När ni börjat att låta hunden apportera vittringen, går ni någon gång tillbaka och belönar frysmarkering?

* Min hund är av den lite trögare sorten och jag får jobba mycket för att hålla upp tryck och tempo. Jag ser att ni också får trav då ni tränar gripanden på närmre håll. Är det något jag bör vara mer försiktig med?

* Om hunden går över rätt pinne, bryter ni då?

* Systematiskt letande, att ta bort godishanden där man vill att hunden ska välja att börja söka -hallå fuskar inte Siv lite här i de första filmerna?? 😉

Maria Brandel
      Keymaster

Hej!
      Här kommer äntligen lite svar:
      Det första avsnittet har den bara hoppat över ett nummer men ingen text!

Mixa gripa med att leta kan man göra genom att först låta hunden gripa en apport två tre gånger nära vittringspinnarna sedan sänder man in dem för sortering. Svårt men väldigt bra om man vill lära hunden att verkligen skilja på gripa och sortera.

Endast i undantagsfall (tillexempel att det inte fungerar alls) går vi tillbaka till frys när vi lärt hunden ta upp pinnen. Om man växlar blir hunden gärna lite frågande.

Vi brukar inte vara supernoga på nära håll. En grundövning du kan göra för att lära hunden att växla mellan nosarbete och fart(svårt tycker många hundar) är att sätta hunden och gömma en godbit ca 5 meter framför den. Sedan backar du så långt du tror hunden klarar för att fortfarande gå framåt och söka. Ge kommandot för att leta. Så snabbt den ätit ger du belöningssignal och låter hunden springa in och leka med leksak. Gör detta ett antal gånger- sedan ger du belöningssignal senare och rätt varierat. Du ska helt enkelt bygga upp en förväntan att springa efter hunden har nosat!

Haha- ja den där Siv hon fuskar allt lite ibland- gör som hon säger och inte som hon gör.

Karin Lehrman
      Deltagare

Tack Maria! 😀

FraVikedal
      Deltagare

Hei hei. Ser ut som at du glemte å svare på et spørsmål her:
      *Om hunden går over rett pinne, bryter dere da?

Viktigere å bygge opp ”selvfortroende” i øvelsen eller at hunden griper med en gang?

Maria Brandel
      Keymaster

Hej! Jag tänker så här om man ska se det till en priolista:
      1. Hunden tar rätt pinne
      2. Hunden tar inte i någon pinne förutom den rätta
      3. Tempo
      4. Tar vid första konfrontation
      5. Systematik

Jag bryter om hunden går över rätt men där ska man se lite till vilken typ av hund man har. Viktigt att vara rädd om självförtroendet förstås. När jag bryter hunden gör jag det alltid när jag står nära- aldrig på håll efter som timingen ofta blir dålig då!

FraVikedal
      Deltagare

Tusen takk, Maria 😉

Visar 5 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.