Fokusövning

Ny startsida Forum Momentträning Fokusövning

Visar 9 svarstrådar
  • Författare
      Jasmine
      Deltagare

Hej!
      Jag har en liten fundering kring fokusövningen med godis på backen. Varför ska hunden fokusera på godisen och få belöning för att se på den istället för att se på föraren och då få ta belöningen? 🙂

Siv Svendsen
      Keymaster

Bra spørsmål 🙂
      Jeg gjør det av tre grunner
      1) Jeg vil ha en bra balanse mellom å fokus inn og ut
      2) Det er enklere å få hunden til å fokusere på en godbit og tydeligere å vise hunden når det blir feil
      3) Jeg vil hunden skal fokusere på godbiten når jeg omvendt lokker, dersom jeg skal bruke dette som belønning i fot

Når det er sagt tror jeg ikke man skal trene både fokus på godbit (ut) og fokus på deg (inn)

Hva tenker dere andre, hvordan trener dere fokus?

Jasmine
      Deltagare

Tack för svar Siv!
      Jag ser absolut din poäng i det du skriver där men jag får ändå inte riktigt ordning på det i mitt huvud.
      Säg att jag ska träna en typisk basic kontaktövning så som att stå rätt upp och ner framför hunden och hålla båda mina armar rakt ut med godis i handen. Då är ju poängen att hunden ska se på mig och inte på godisen. När han då ser på mig så får han godisen. Det samma gäller typisk matsituation, hunden får gå fram och äta maten när han ser på mig och jag säger varsågod.

För mig blir det då lite klurigt när jag tänker på att han sen också ska få godisen när han ser på den och inte på mig.
      Jag känner lite att det blir svårt att skilja på när hunden ska se på godisen/leksaken och när han ska se på mig för att få ta den.

Vet inte om jag klarade förklara riktigt hur jag menar men 😛

Siv Svendsen
      Keymaster

Hm, interessant. Hva om vi sier at fokusøvning er en ting = se på meg og konsentrasjonsøvning er en annen ting = se på en gjenstand/godis?

Jeg bruker å skille sånn her for mine. Hvis jeg holder godis rett foran hunden = se på godiset
      Holder jeg hånden med godis et annet sted = se på meg.

Hva tenker dere andre?

Linda Gustafsson
      Deltagare

Måste hunden fokusera på godiset? Kan man låta den fokusera på en Target istället?

Maria Brandel
      Keymaster

Det kan man nog göra vi har aldrig testat det! De fördelar vi kan se med godis istället för target är att det möjligen är tydligare att ta bort godiset när hunden gör fel än att ta bort targeten. Det är ofta ochså enklare att få fokus direkt på belöningen. Men testa, det är under alla förhållanden inte fel. Berätta gärna hur det funkar för dig!

Renee
      Deltagare

Måsta hunden fokusere på godis, eller är det okej at anvende boll? Om man inte har en særskilt godis-motiveret hund.

Maria Brandel
      Keymaster

Japp- funkar lika bra!

Renee
      Deltagare

Tack 🙂
      Vældig bra og positivt sätt at använde mycket eye i en border collie! Jag gillar tanken om att använda det som en styrka och inte alltid arbete imot hundens genetik.

Maria Axelsson
      Deltagare

Jag tränar jaktapportering med mina hundar. När jag tränar fokus ut använder jag ordet ”markera”. På en valp tränar jag det genom att lägga en köttbulle på marken framför hunden, alltså nästan samma övning som ni visar. -Kan man kanske tänka samma sak gällande lydnaden – att man har ett ord som betyder ”fokus ut”.

Visar 9 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.